PhoeniX

2012 LS Haarlem, 023-5514428
Nieuwsbrief 6 2006
Beste Zeilliefhebbers,

Begin augustus is de PhoeniX in Zuid Engeland geweest voor deelname aan de 180ste Cowes Week.
Dit is het grootste Europese Zeezeil evenement van Europa met meer dan 1100 deelnemende schepen!

Op 26 augustus vertrok de PhoeniX naar Den Helder voor deelname aan de ChallengeCup 2006.
Daarna ging de IMX-40 weer de kant op om klaar gemaakt te worden voor het Nederlands Kampioenschap Zeezeilen dat medio september is verzeild.

Tevens is er begin september, met heel mooi weer, een ervarings zeilweek op een Hoogaars op het Wad geweest.
De IMX-40 is klaar gemaakt voor deelname aan de AntwepRace over de Westerschelde, op zaterdag 7 oktober j.l.

Marc Eriks
Schipper

Download de Nieuwsbrief hier

Cowes week dag 5
Minder wind dan de voorgaande dagen. Na een aantal dagen windkracht 6 met vlagen 7 lijkt het met windkracht 5 allemaal zeer relaxt. Bij het opschrijven van de baan moesten maar liefst 12 boeien worden gerond. Mooi! Veel boathandling en dat loopt over het algemeen zeer gesmeerd.

Dit keer een downwind start. Bakboord over de lijn varen. Op het startsein gijpen en onmiddellijk spietje trekken. Downwind rak verliep goed. Boatspeed en diepte waren beide naar wens. Manoeuvre bij de boei was oke net als het daarop volgende kruisrak. Hard en hoog!

Tweede downwind rak liepen we ook hard en dieper dan de concurrenten. De loefdrop verliep vlotjes. Door direct na de boei hoog te varen lagen we boven het hele veld. Dat betaalde zich ook uit. Het verdere kruisrak hebben we veel directe concurrenten ingehaald. Bij de laatste spinakerset het een na laatste downwind rak in werd duidelijk dat goede boathandling erg belangrijk is. Een andere imx-40 zette de spi niet zo goed als wij en dat leverde gelijk een voorsprong op van enkele bootlengtes.

Het laatste kruisrak nog van genua gewisseld, de peel verliep niet goed door een genua die in de kajuit door een defecte rits al uit de zak was gekomen… Niet relaxt! Veel bemanning uit de reling en beweging aan dek en dat is niet goed voor de hoogte en snelheid. Daar hebben we dus wat ingeleverd. Maar met de lichtere genua op liepen we wel een stuk beter. Laatste stukje naar de finishlijn nog lekker kunnen spinakeren. Na de niet zo best verlopen 4e dag waren we erop gebrand goed te varen en dat is wel gelukt, 7e plek!

Morgen hopen we op weer een baan met veel boeirondingen en korte rakjes. Het is hard werken maar het levert wel winstpunten op! later meer vanuit Cowes.

Cowes week dag 3
Nu al weer de derde wedstrijddag er op zitten, vandaag een dag met een lang rak naar de Needles en vervolgens in een lange ruk terug naar Cowes. Tijdens de start lagen we op een goede positie in het veld, waarna we aan een lange slag naar de kust begonnen. Het stuk naar het westen hadden we stroom tegen en we zochten de kust op om daar minder tegenstroom te hebben. Het was de kunst om zo dicht mogelijk onder de kust te kruipen zonder vast te lopen. Veel schepen om ons heen hanteerden dezelfde tactiek en het was dus de kunst om goede klappen te maken en elke keer weer een plekje naar voren te kunnen schuiven. Met veel schepen om ons heen was het moeilijk om je eigen tactiek door te zetten en er werd regelmatig hinder ondervonden van de schepen om ons heen, zeker hoe dichter we bij de Needles (de westkant van de Solent) kwamen waar alle schepen zich verzamelden was het moeilijk om dicht onder de kust te blijven en waar we dus veel stroom hinder ondervonden en een aantal plekken verloren. Hoe dichter we bij de westerboei kwamen hoe rumoeriger en klotsiger het water werd en het was moeilijk om de boei aan te zeilen. Er stond op het moment van ronding een stroom van 2,5 knoop tegen.

Onze ronding was goed en we konden nu aan een lang voordewinds rak beginnen waarin we weer konden laten zien wat we kunnen. Om ons heen vlogen boten in de broach en er werd naar hartelust gechineesd om ons heen. Dit maakte ons extra alert en we lieten een sterk staaltje bootcontrole zien met 25-30 knopen wind. Dirk en Maarten probeerden de boot onder spi goed onder controle te houden wat goed lukte. We voeren op een te ronden boei af waar we met een goede snelheid op af stormden, vlak voor de spi-drop toch nog een genua wissel ingezet wat in het aandewindse rak zich terugbetaalde. Door de wat kleinere genua konden we de boot beter onder controle houden dan de IMX-40 “Maverick”, en uiteindelijk konden we de bovenboei mooi aanzeilen en vlak voor een aantal boten ronden. We begonnen nu aan het tweede voordewindse rak naar Cowes waar de strijd met de “Maverick” en de “Longbow” aangegaan werd. Er werden snelheden van 14,5 knopen gemeten op dit rak. Ook dit rak ging naar tevredenheid, en we konden ons voor de “Maverick” houden. Helaas liep de boot op volle snelheid met de voorkant in een golf in een vlaag van 32 knopen en blies de spi uit de lijken. Door snel handelen van de voordekkers ging de S4 snel omlaag en kon zonder al te veel verlies op de boten om ons heen de S5 weer gehesen worden. Uiteindelijk met een mooie snelheid onder spi over de finish gegaan, redelijk tevreden over de gezeilde wedstrijd, het resultaat was echter minder dan de dagen daarvoor.
De derde wedstrijddag was door lange rakken zeker voor de voordekkers minder vermoeiend, echter erg vermoeiend voor de trimmers en stuurman. Ook de tacticus heeft een zware dag gehad, vanwege de vele mogelijke conflictsituaties met boten om ons heen.

Al met al een leuke wedstrijddag, die net is afgesloten met een smakelijke maaltijd en waarschijnlijk met nog een borrel in de stad.

Eerste dag van de Cowes Week
Vandaag de eerste wedstrijddag gehad. Vrijdag hadden we al met een aantal nederlandse schepen (o.a. Winsome, Yellow Rose) een oefenwedstrijd gezeild. Dit bleek een goede oefening, want het zeilen van een 'spagetti wedstrijd' over de Solent vereist toch andere vaardigheden dan een kortebaan windward-leeward wedstrijd. Met name de sterke stroomwisselingen en ondieptes maken het tot een uitdaging om optimaal te kunnen varen.
De Phoenix is uitgerust met een digitale navigatiehoek, waardoor het mooi langs de dieptelijnen kunnen varen en zo de tegenstroom kunnen ontwijken.

De lessen van vrijdag hebben ons geholpen om op onze eerste echte wedstrijddag goed te varen. We moesten wel wennen aan de lengte van de wedstrijd, want pas na ruim vijf en een half uur zijn we gefinished. Uiteindelijk zijn we 14e geworden, iets lager dan we gehoopt hadden, maar in ieder geval hebben we alle andere IMX-40's verslagen. Nu is het gewoon een kwestie van harder varen!

We zijn in Cowes
Afgelopen week hebben we een heerlijke delivery naar Cowes gehad. Zaterdag 22 juli zijn we vertrokken uit Amsterdam en tegen de wind naar Brighton gezeild. Onderweg zijn we om half twee 's nachts ge-enterd door de Engelse kustwacht die op zoek was naar wapens en drugs. Na van de eerste schrik bekomen te zijn hebben we ze de boot en alle paspoorten laten zien. Dirk was deze dag jarig, dus hij kreeg een mooie ansicht kaart van het moederschip.

Daarna in Portsmouth mooie foto's van de Brasil 1 en de Pirates of the Carribean gemaakt.

Op woensdag hebben we de Solent kunnen verkennen en is de rest van de wedstrijdbemanning in Cowes aan boord gekomen.

Vertrek naar Cowes
Morgen mogen we eindelijk vertrekken. Na een uitgebreide voorbereiding varen we zaterdag 22 juli vanuit de Six haven in Amsterdam richting Cowes.

We hopen op een lekker windje uit het oosten, zodat we flink wat mijlen kunnen maken.

Woensdag 26 juli hebben we gepland om aan te komen in Cowes zodat we nog een paar dagen op de Solent kunnen trainen voordat de wedstrijden op zaterdag 29 juli gaan beginnen.

Welkom op de Phoenix Weblog
In deze drukke week voorafgaand aan ons vertrek naar the Isle of Wight voor deelname aan de Cowes Week hebben we de nieuws-sectie van de website vernieuwd. Op deze manier kunt u makkelijker op de hoogte blijven van het laatste nieuws en is het voor ons makkelijker om een korte update te geven.

Op dit moment is het team druk bezig om de boot klaar te maken voor de delivery naar Cowes en voor de wedstrijden zelf. Donderdag 20 juli vertrekt de Phoenix naar Amsterdam voor de bevoorrading en zaterdag hopen we op een goede wind richting Dover. De verwachtingen doen echter wat anders vermoeden...

Ronde Noord-Holland en mogelijkheden om mee te varen
Ronde Noord-Holland U heeft het verslag van de Ronde om Noord Holland nog van mij tegoed. Deze wedstrijdtocht hebben we op 16 en 17 juni j.l. gevaren.
Met dit schitterende zeilweer staat de IMX-40 momenteel op de kant om klaar gemaakt te worden voor de Cowes Week. Op 22 juli vertrekt ze om op 10 augustus weer in het land terug te keren. De X-332 is nu drie weken verhuurd en vaart met een familie op het IJsselmeer en de Wadden.

ZeilProgramma 2e helft 2006
De X-332 is te huur zonder of met schipper vrije weken zijn er nog; week 30, 32, 33, 35, 37, 38, 39... Voor informatie en prijzen kunt U een mailtje sturen aan marc@phoenixsailing.com of kijken op de site van Nautix

5 t/m 10 augustus vaart de IMX-40 Cowes (Isle of Wight) - Scheveningen. aanmelden voor 1 augustus
Ieder die eens een zeezeiltocht wil maken kan mee (2 plaatsen beschikbaar) ongeacht je ervaring.

25-26 augustus, 24-uurs Race op het IJsselmeer en de Waddenzee. aanmelden voor 10 augustus
Op 20 augustus en 25 augustus overdag trainen we. Voor ieder die eens s'nachts wil zeilen en in het navigeren interresse toont. Zeilervaring op binnenwater is een vereiste (6 plaatsen beschikbaar).

30 augustus-2 september, ChallengeCup van Den Helder naar Lowestoft en weer terug. aanmelden voor 15 augustus
Een must voor een ieder die eens de oversteek naar Engeland wil maken en de gezellige oude jachtclubs van de KNMC en de RYCL kan waarderen (4 plaatsen beschikbaar).

In de volgende Nieuwsbrief no.6 volgt een verslag van de Cowes Week in Engeland.